דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

ההרגל הפשוט שעשוי להביא לשיפור מערכות היחסים שלכם ולהגביר את האושר בחייכם

כבני אדם, אנו יצורים חברתיים. אנו זקוקים לקשרים בינאישיים כדי להרגיש מוגשמים. מערכות יחסים הן היבט חשוב שבאמצעותו אנו מבטאים את רגשותינו ומאפשרים להם לגדול ולהתפתח.

כשמדענים ניסו להבין מהם הדברים שגורמים לאנשים להאריך ימים – הם מצאו כי במקרים רבים, אלו שזוכים לחיות יותר מאחרים הם בדרך כלל כאלו שמצליחים לשמר מערכות יחסים משמעותיות יותר עם הסובבים אותם. מערכות יחסים משמעותיות הן לא רק אלו שנוצרות בין בני זוג או בין הורים לילדים, אלא גם בין החברים, העמיתים לעבודה ואפילו בעלי החיים שלנו שממלאים אותנו באנרגיות ובכוח.

אבל כולנו יודעים שלתחזק מערכות יחסים זה לא תמיד דבר פשוט. כמה פעמים מצאתם את עצמכם מתמודדים עם קשיים בזוגיות ואומרים לעצמכם שהכול היה יכול להיות מושלם אם רק הצד השני היה קצת יותר X או קצת פחות X?

למעשה, הדבר הראשון והחשוב ביותר שיש להפנים אם רוצים להביא לשיפור מערכות היחסים שלנו עם האנשים הקרובים לנו זה שהשינוי מתחיל בנו.

אומרים שהיופי טמון בעיני המסתכל. אף אחד לא מושלם, אבל אף אחד גם לא לגמרי רע. כשאנו שלווים, מאושרים ומרגישים טוב עם עצמנו גדלה בתוכנו היכולת לאהוב ולראות את החיובי והיפה בסובבים אותנו. אנו קורנים את האיכות הזאת לסובבים אותנו והם מצידם חשים זאת ומחזירים לנו באותו אופן – גדלה ההערכה והאהבה ההדדית ונוצרת מערכת יחסים של נתינה הדדית – מזינה, מהנה וגומלת.

שיפור מערכות יחסים – להשקיע בעצמנו כדי לתת יותר לאחרים

ביחסים, כאשר כל צד רואה רק את עצמו ועסוק בלקחת מהצד השני כדי לספק את צרכיו האישיים, אזי אף אחד לא נותן ואף אחד לא מקבל. היחסים אז הופכים להיות מקור לתסכול, לריבים ולחוסר אושר.

לעומת זאת, כאשר השניים מרגישים מלאים ושבעי רצון בתוך עצמם, ואינם תלויים לשם כך האחד בשני, אזי הנתינה הופכת להיות אוטומטית והיחסים נעשים מקור של הנאה וגדילה הדדית.

אולם כל אחד יכול לתת רק ממה שיש לו. כמו נורה של 1000 וואט, אם היא מכוסה באבק היא תאיר  אולי 100 וואט. כך גם כולנו, כשאנחנו בסטרס או עייפים או חרדים או אפילו סתם לא מאושרים, 'הכוס' שלנו ריקה ויכולתנו להעניק לזולת פוחתת ופוגעת במערכות היחסים שלנו.

ידוע שמתח מפעיל במוח מרכזים הקשורים להישרדות ולתקיפה-בריחה. מתח מתמשך מגביל את יכולתנו לאהוב, להכיל ולהעניק לסביבתנו, הוא פוגע בשיקול הדעת וגורם לנו להיות אימפולסיביים, חשדנים, ביקורתיים ולא ממש הגיוניים בתגובות שלנו. זה מסביר מדוע לאנשים מתוחים ולחוצים מאד, קשה יותר לפתח מערכות יחסים מוצלחות ויציבות.

קל לראות, אם כן, שאם נוכל למצוא דרך להיות פחות מתוחים, לחוצים ועייפים, שיפור מערכות היחסים שלנו יתרחש באופן אוטומטי. זה בדיוק מה שעושה טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית, שהיא טכניקת המדיטציה שהמדע קבע שהיא היעילה ביותר מבין טכניקות ההרפיה בהפחתת מתחים.

יתרון חשוב נוסף הוא היותה פשוטה ומהנה מאד לתרגול והיא דורשת השקעה של 20 דקות פעמיים ביום בלבד, בישיבה נוחה – 20 דקות שאנו מעניקים לעצמנו כדי להפחית את המתחים והעייפות, להטעין את עצמנו מבפנים, להגביר את השלווה הפנימית ולהרגיש טוב יותר עם עצמנו, ובעקבות זאת גם עם סביבתנו.

בזמן תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית מודעותנו נעה מעצמה פנימה מעבר לחשיבה הסוערת והנסערת שלנו, מעבר לעלבונות ולכעסים, ונרגעת לשקט שבמעמקי התודעה, שבו אנו חווים את העצמי האמתי שלנו שהוא מאגר פנימי של רוגע, אהבה, אושר ויצירתיות שמצוי בתוך כל אחד. במקביל הגוף שוקע לרגיעה עמוקה שמאפשרת לו להיפטר מעייפות וממתחים עמוקים שמגבילים את יכולתנו לאהוב, לתת מתוכנו, לקבל ולסלוח, ופשוט להיות האנשים שהיינו באמת רוצים להיות – כאלה שכייף להיות בסביבתם.

כולנו נמשכים לשלווה ולביטחון

הכוח האדיר של המדיטציה הטרנסנדנטלית טמון בעובדה ששום דבר בה לא קורה בכוח. התרגול מאפשר להגיע בקלות וללא מאמץ למצב תודעתי שנקרא "ערנות נינוחה". זהו מצב שמאפשר למוח להפיג לחצים ומתחים ולהשיג רמות גבוהות יותר של בהירות ושלווה. כאשר אנחנו הופכים את זה להרגל, השינוי מורגש כמעט בכל היבט בחיינו.

זה אומר שאנחנו יותר רגועים ויציבים, גירויים חיצוניים כבר לא מטלטלים אותנו כמו בעבר ואנו יכולים לחיות בשלום, הרמוניה וצלילות מנטלית. כאשר תסגלו לעצמכם את ההרגל הזה, עם הזמן תוכלו להבחין בכך שיותר אנשים רוצים לשהות בקרבתכם – כי אנשים מטבעם מרגישים בטוחים ורגועים יותר בקרבת אנשים שבעצמם משדרים רוגע ויציבות.

 

מדיטציה טרנסנדנטלית ושיפור מערכות יחסים

במחקר מעניין שנערך דווקא בקרב עובדים ומנהלים במפעל לייצור רכבים, נמצא כי לאחר שלושה חודשים שבהם כל הצוות תרגל מדיטציה טרנסנדנטלית באופן קבוע, העובדים תפקדו בצורה טובה יותר וגם דיווחו על מערכות יחסים חיוביות יותר עם עמיתיהם לעבודה.

במחקר אחר שנערך בקרב נשים נשואות, נמצא כי אלו שתרגלו את המדיטציה דיווחו על שיפור משמעותי בסיפוק מחיי הנישואין בהשוואה לקבוצת הביקורת.