דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

מדיטציה לשפע כלכלי: איך מדיטציה טרנסנדנטלית עשויה להשפיע על הקריירה שלכם?

אנשים בדרך כלל נוטים למתוח גבול ברור בין רוח לחומר. חלקנו מאמינים, שלא בצדק, שמי שבוחרים להתעמק בעולמות הרוח פחות מתעניינים בשגשוג כלכלי, או שהם בכלל לא מעוניינים להשיג אותו. אולם מי שמכיר היטב את העולם הזה יודע שדווקא כשמקדישים זמן כדי לטפח את העולם הרוחני שלנו – קל הרבה יותר להצליח בקריירה ובעסקים.

המגזין הכלכלי המוכר Worth פרסם מאמר עם הכותרת (בתרגום חופשי): "מדיטציה וכסף: למה כל מנהלי הכספים חייבים לתרגל כדי להצליח". במאמר מספר הכותב, איבן מאייר, מייסד חברה מוכרת לייעוץ פיננסי, כיצד המדיטציה הטרנסנדנטלית סייעה לו לשפר תהליכי חשיבה ולהשפיע לטובה על האופן שבו הוא מנהל את העסקים שלו.

ומאייר ממש לא לבד. גם כמה מהאנשים המוכרים, המוצלחים והמשפיעים בעולם סיפרו לאורך השנים שהם מתרגלים מדיטציה טרנסנדנטלית באופן קבוע. ברשימה הזאת ניתן למצוא שמות כמו אופרה ווינפרי, ג'רי סיינפלד, אלן דג'נרס, פול מקרטני ועוד שורה ארוכה של מנכ"לים, מנהלי השקעות, יזמים ואנשי עסקים.

מדיטציה לשפע כלכלי – כל אחד יכול לסגל את ההרגל הזה

מדיטציה היא שיטה קדומה שקיימת בעולם כבר אלפי שנים ומטרתה העיקרית היא לפתח את כל ההיבטים של החיים האנושיים – להפחית את המתחים וליצור בריאות טובה יותר, לשפר את התפקוד של המוח באופן כזה שיביא לחשיבה וליכולות ניהוליות טובות יותר ואף לתרום ליחסי אנוש טובים יותר. זה נעשה בכך שההכרה צוללת למצב תודעתי עמוק שמאפשר שלווה, אושר והעצמה של תהליכי ריפוי בגוף ובנפש.

לאורך השנים פותחו דרכים שונות לתרגול מדיטציה, אולם הייתה חסרה בהן ההבנה כיצד לעשות זאת בצורה פשוטה שתביא לתוצאות הרצויות ומה שהשתרש זו התפישה שיש לכפות על ההכרה להביא את עצמה למצב הזה.

הבעיה היא שזה לא עובד ככה – אלא בדיוק ההיפך. ההכרה שלנו יכולה לצלול פנימה לשכבות העמוקות ביותר שלה רק מתוך עצמה, כל התערבות או כפייה או ניסיון לעצב את התהליך הזה בעצמנו, רק מרחיקים את המטרה.

בשנת 1958, מהרישי מהש יוגי הציג לעולם את טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית שהיא שיטה עתיקה לתרגול מדיטציה, שבאה ממסורת של אלפי שנים, שלא הייתה מוכרת עד כה לרוב האוכלוסייה. השיטה  מבוססת על תרגול מנטלי שאינו כרוך בריכוז, בכפייה או בשליטה במחשבות או ברגשות, ויחד עם זאת מביא לשינויים משמעותיים בכל תחומי החיים – התפקוד המוחי, הרגשות, יחסי האנוש והבריאות. השיטה הכתה גלים בכל העולם, עד שבשנת 1978 כבר היו אלפי מורים למדיטציה טרנסנדנטלית ברחבי הגלובוס.

היתרון הגדול של המדיטציה הטרנסנדנטלית טמון בעובדה שהיא משפיעה בו זמנית הן על המוח והן על הגוף. היא יוצרת תקשורת טובה יותר בין החלקים השונים של המוח – דבר שמאפיין אנשים מוצלחים מכל הסוגים – ספורטאי-על, מוזיקאי-על, ומנכ"לים מובילים.

במקביל, המדיטציה גם יוצרת חוסן פנימי שמאפשר ביתר קלות לעמוד בלחצים ובאתגרים שמספקים החיים בעולם העסקים. יתרון חשוב נוסף הוא שהמדיטציה הטרנסנדנטלית פשוט מתאימה לכל אחד – מילדים בגיל הגן ועד למנהלים עסוקים שאין להם יותר מדי זמן פנוי להשקיע בתרגול. זאת מכיוון שכל מה שצריך כדי ליהנות מהיתרונות שלה הוא לתרגל אותה פעמיים ביום, במשך 20 דקות כל פעם, בישיבה נוחה. זאת לאחר שלומדים אותה בקורס קצר.

אבל מה הקשר בין מדיטציה לשפע כלכלי?

ריי דאליו על מדיטציה לשפע כלכליריי דאליו, מייסד שותפות ברידג'וואטר, קרן הגידור הגדולה בעולם:

"מדיטציה טרנסנדנטלית שינתה את חיי. היא נתנה לי יצירתיות ואת היכולת להתעלות על עצמי ולהסתכל על המצבים והנסיבות שלי מרמה גבוהה יותר ובצורה בהירה ואובייקטיבית. המדיטציה הטרנסנדנטלית – יותר מכל גורם אחר – היא הסיבה לכל ההצלחה שלי".

כדי לפתח קריירה מוצלחת שתאפשר שפע כלכלי, ישנן תכונות שחשוב לרכוש או לפתח. כשבוחנים אנשים מוצלחים, רואים שיש לא מעט דברים שמשותפים לרבים מהם – כמו יצירתיות, מיקוד שמביא ליעילות ולחיסכון בזמן, ביטחון עצמי, אנרגיה ובעיקר אופטימיות שמאפשרת להפוך כל מכשול למקפצה.

טבע האדם, בטח של מי שרוצה להצליח בעולם העסקים – הוא כל הזמן לרצות יותר – יותר הצלחה, יותר הישגים, יותר צמיחה, יותר אושר והנאה בחיים ועוד. הנטייה הזאת היא טבעית ומושרשת בנו, אך היא גם מכניסה לחיינו לא מעט לחץ, חרדה, עייפות, עצבים ועוד תחושות שליליות. כל אלו בתורם משפיעים על תפקוד המוח ומערכת העצבים, בצורה שמקשה עלינו להתמקד ולעיתים אף לתפקד ולהשיג את המטרות שאנחנו מסמנים.

 

כאשר מתרגלים מדיטציה טרנסנדנטלית באופן קבוע, מחקרים מראים כי מתרחשים שינויים במוח שמשפיעים לטובה על התגובה ללחץ וחרדה ומשפרים כאמור את היכולת של האזורים השונים במוח לתקשר זה עם זה. בנוסף, בזמן התרגול עצמו – תוך דקות ספורות – הגוף שוקע לתוך רגיעה עמוקה יותר מאשר בשינה, שבזמן קצר מסלקת את העייפות שהצטברה מהיום, מרעננת ומחדשת את הכוחות ומונעת את השחיקה שנגרמת כתוצאה מהאינטנסיביות של העבודה והאחריות.

בכך ניתן לשפר את תהליכי החשיבה, להפוך יותר ממוקדים ויעילים וגם ליהנות יותר מהעבודה ומהחיים. המחקרים מראים כי שינויים משמעותיים שמתרחשים בעקבות תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית קשורים ביצירתיות, במיקוד, ביכולות הניהוליות, ביכולת לראות דברים בפרספקטיבה רחבה, בשיקול הדעת ועוד.

כל אלו בוודאי חשובים למי שרוצים לפתח קריירה מוצלחת, אבל לא רק. הם עוזרים לנהל מערכות יחסים משמעותיות יותר עם המשפחה, החברים והקולגות, להעצים את רמות האושר ובעיקר לא לתת לכל רגש שלילי שמתעורר בנו לטלטל אותנו, להוציא אותנו משלוותנו ולשבש לנו את החיים.