דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

לשבור את מעגל הקסמים: איך מדיטציה טרנסנדנטלית עשויה לסייע בטיפול בפוסט טראומה?

האופי הייחודי של החיים במדינת ישראל מזמן לנו הרבה אתגרים שבמדינות אחרות לא נדרשים להתמודד איתם. למרבה הצער, המצב הביטחוני הנפיץ במדינה מוביל בין היתר לכך שאנשים רבים חיים עם הפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD). את הבעיה הזאת אנחנו נוטים לקשר בעיקר עם יוצאי צבא – אך היא מאובחנת גם אצל לא מעט אנשים אחרים שלא פעם מפחדים להשמיע את קולם ולספר לסביבה על ההתמודדות שלהם.

זו הפרעה שנחשבת נפוצה ביותר אצל נפגעי תאונות דרכים, נשים וגברים שעברו תקיפה מינית או אלימות במשפחה, ילדים ממשפחות הרוסות, תושבים באזורים שסובלים ממתקפות טילים – ולמרבה הצער הרשימה הזאת עוד ארוכה. ובעוד שלעיתים חושבים שפוסט טראומה זה מצב שגורם רק לפלאשבקים, לחץ וחרדה – ההשפעה שלו יכולה להיות משמעותית ורחבה הרבה יותר.

המציאות מלמדת כי אלה הסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומתית מצויים בסיכון גבוה יותר להתקפי חרדה ולדיכאון עמוק. הם נוטים גם יותר להשתמש בחומרים שלתפיסתם מסייעים לברוח מהתחושות הקשות, כגון אלכוהול וסמים. בנוסף, הם מתמודדים לרוב עם סיוטים בלילה, נבהלים בקלות ובאופן כללי חווים הרבה יותר אתגרים מהאדם הממוצע – אתגרים שלא פעם גורמים להם להרגיש שהם לבד בעולם ואין איש שמבין אותם.

טיפול בפוסט טראומה – הזיהוי הוא השלב החשוב ביותר

אומרים שמסע של אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד – ולפעמים הצעד האחד, הראשון הזה, הוא הכי קשה בכל המסע. הצעד הראשון בטיפול בפוסט טראומה מחייב להסתכל על עצמנו במראה צלולה – בכנות וללא שיפוטיות, ולהבין שיש כאן בעיה שאינה באשמתנו. כדי לעשות את זה חשוב לזהות את סימני האזהרה, להפנים שניתן לטפל בהם ולא לחשוש לבקש סיוע מהסביבה הקרובה.

בניגוד למה שהיה בעבר, כיום אנשים שסובלים מפוסט טראומה כבר לא מתויגים בצורה מסוימת. כיום מומחים לרפואה ולבריאות הנפש יודעים שאחת הדרכים העוצמתיות לסייע למוח להתמודד בצורה טובה יותר עם הטראומה, היא תרגול טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית, שנמצאה יעילה מאד בהפחתת הסימפטומים השונים הקשורים לפוסט טראומה ונמצאת בשימוש רחב, בעיקר בארה"ב.

טיפול בפוסט טראומה | מדיטציה טרנסנדנטלית

 

במחקר זה, שנערך על חיילים אמריקנים שלחמו במלחמת וייטנאם ואובחנו עם פוסט טראומה, נמצא כי שלושה חודשים בלבד של תרגול המדיטציה הזו, הביאו לשיפור משמעותי בשורה של בעיות הקשורות בהפרעה שלהם, לרבות התמכרות לאלכוהול, אינסומניה, דיכאון קהות רגשית וחרדה מוגברת. זאת בעוד שבקרב חברי קבוצת הביקורת שקיבלה רק טיפול פסיכותרפי, לא נצפה כלל שיפור במצב.

 

 

לא כל גל חייב לנענע את הספינה

בעבר האמינו שהמוח האנושי הוא דבר יציב שלא ניתן לשנות יותר מדי. כיום מבינים המומחים שהמוח שלנו הוא איבר גמיש מאין כמוהו,  שניתן להשפיע עליו ואפילו לשנות את האופן שבו הוא פועל.

כשהמוח חווה טראומה, הוא משתנה בצורה דרמטית. פתאום דברים משפיעים עליו הרבה יותר – כמו ספינה בלב האוקיינוס שכל גל מאיים להפוך אותה. במצב כזה, אנשים מאמינים שנדרש מאמץ רב על מנת לשפץ את הספינה ולהוסיף לה עוד ועוד שכבות שימנעו מהגלים להפוך אותה. מנגד, אנחנו יודעים כיום שבמקום להפעיל המון מאמץ ואנרגיות כדי לשקם את הספינה – אפשר פשוט להוריד עוגן יציב שייקבע אותה לקרקעית.

וזה בדיוק מה שעושה המדיטציה הטרנסנדנטלית – ומכאן נובע הכוח שלה, שמתעלה גם על זה של שיטות מדיטציה והרגעה אחרות. היתרון הגדול של השיטה טמון בקלות התרגול ובמנוחה העמוקה שהיא מעניקה למוח ולמערכת העצבים, המאפשרת להם להיפטר ממתחים מושרשים ועמוקים במיוחד. התרגול מאפשר למודעות ולרגשות לצלול בעצמן לרמה התודעתית העמוקה ביותר שלהן, לעגן את עצמן ברמה פנימית של חוסן פנימי ואושר ולרפא את עצמן ללא כל התערבות או השתדלות מצדנו – כמו האור שמסלק את החושך ללא כל השתדלות מצדו לעשות זאת.

זו בהחלט בשורה משמעותית, משמחת ומרגיעה למי שמתמודדים עם כל כך הרבה קשיים בחייהם והתרגלו לחשוב שהם מוכרחים להפוך עולמות על מנת למצוא מזור לבעיות שכל כך מכאיבות להם. במקום זאת כל מה שהם צריכים זה לתרגל את טכניקת המדיטציה הכל כך פשוטה וכל כך יעילה הזאת, להירגע וסוף סוף גם להניח בצד את התיק המנטלי הכבד שהם סחבו במשך שנים ארוכות.

 

ד"ר נורמן רוזנטל על טיפול בפוסט טראומה | מדיטציה טרנסנדנטליתד"ר נורמן רוזנטל – פסיכיאטר:

"כפסיכיאטר, המנסה לטפל באנשים באמצעות תרופות ותרפיות, אני מודע לחלוטין שהם רחוקים מלהיות מושלמים. הידיעה שיש בידנו את הגישה החדשה הזאת, המסוגלת בצורה חזקה, עמוקה ופשוטה לעזור לאנשים – ברוב המקרים באופן עצמאי, ללא עזרה מתמשכת ממומחים לרפואת הנפש – אני חושב שזה מאד מרגש…"