דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

מעגל הקסמים של נדודי השינה: למה כל כך קשה לנו להירדם בלילה ואיך פותרים את זה?

שוב אתם שוכבים במיטה, מתגלגלים מצד לצד, משוועים להגיע לרגע שבו תירגעו מספיק כדי להירדם, אבל הראש שוב מריץ מחשבות על כל רגע מביך שהיה לכם, כל אמירה חסרת טקט שאמרתם וכל דבר פוגע או מעליב שהטיחו בכם בזמן האחרון?

ובכן, החדשות המעודדות הראשונות שיש לנו בשבילכם הן שאתם ממש לא לבד. למעשה, בין 15 ל-30 אחוזים מהאנשים במדינות מערביות סובלים מנדודי שינה באופן קבוע.

החדשות הרעות הן שהמצב הזה משפיע עליכם הרבה יותר משאתם חושבים. שינה לא איכותית פוגעת בתפקוד המנטלי לאורך היום, עלולה לשבש את הזיכרון ולהגביר תופעות של חרדה, עצבנות והפרעות קשב וריכוז. גם השכיחות של הבעיה הזאת עולה ככל שמתבגרים ואם זה לא מספיק, היא יכולה גם להשפיע על המדדים הפיזיולוגיים ולגרום לעלייה בלחץ הדם, בסיכון לסוכרת ואפילו במשקל הגוף.

אז למה בעיות שינה משפיעות עלינו בצורה כל כך דרמטית? זאת מפני שמנוחה נחשבת  לפעולה חיוניות ביותר למוח ולשאר הגוף. זהו הזמן שבו המוח מארגן ומסדר את כל מה שלמד ועשה לאורך היום ומחליט מה חיוני וממה אפשר להיפטר. זהו גם הזמן שבו הגוף מפעיל תהליכי תיקון וריפוי פנימיים, מתנקה ממתחים ומעייפות שהצטברו לאורך היום וצובר אנרגיות לקראת היום שמחכה לו מחר.

נדודי שינה – מעגל קסמים שקשה לשבור

המוח האנושי הוא בין הדברים המורכבים והמופלאים ביותר בטבע – אך הוא גם "מתוכנת" בצורה אירונית להפליא. כשאנחנו לחוצים ומוטרדים – זה מפריע לנו לישון – וכשאנחנו לא ישנים – זה עושה אותנו לחוצים ומוטרדים יותר. כך נוצר מעגל קסמים שמזין את עצמו שוב ושוב – כאשר מרגע לרגע קשה יותר לשבור אותו.

אז מה עושים? קודם כל מבינים איך המוח שלנו עובד ומאמצים שיטות שיעזרו לנו לעזור לו להתגבר על האתגרים האלו. חשוב להבין שלמוח שלנו יש גם יכולת מופלאה לרפא ולתקן את עצמו – ואנחנו רק צריכים להבין איך לאפשר לו לעשות זאת.

זו בדיוק ה"מומחיות" של המדיטציה הטרנסנדנטלית – תרגול שמבצעים פעמיים ביום למשך עשרים דקות המסייע לגוף ולמוח להגיע למצב של "מודעות נינוחה". המדיטציה למעשה מאפשרת למוח ולגוף לצלול למנוחה עמוקה ומרעננת מאוד שמתרחשת מעצמה – ללא שום מאמץ, התכוונות או השתדלות.

המחקרים מעידים שהמנוחה המתקבלת בזמן תרגול הטכניקה עמוקה כמעט פי שניים מהמנוחה של שנת הלילה. ואכן אנשים רבים מדווחים על שיפור באיכות השינה לאחר לימוד המדיטציה הטרנסנדנטלית, לצד עלייה במרץ לאורך היום.

הרבה יותר מרק שיפור בשינה

שיפור בנדודי שינה באמצעות מדיטציה טרנסנדנטלית

 

מחקרים שנערכו על האופן שבו מדיטציה טרנסנדנטלית משפיעה על נדודי שינה מצאו באופן חד משמעי שמדובר בכלי יעיל ואיכותי שמסייע בהתגברות על התופעה הנפוצה. בין היתר נמצא כי אנשים שמתרגלים מדיטציה טרנסנדנטלית נרדמים מהר יותר, מתעוררים פחות במהלך הלילה והשינה שלהם עמוקה ומרעננת יותר. בנוסף, הנתונים מציגים הפחתה של בין 30 ל-65 אחוזים בממוצע בשכיחות של הפרעות שינה בקרב אנשים שמתרגלים את השיטה באופן קבוע.

 

ובנוסף לשיפור המבורך בשינה, המדיטציה גם מסייעת לאנשים להתגבר על שורה ארוכה של בעיות נפוצות שעלולות מלכתחילה להוביל להפרעה בשינה וגם לפגוע מאוד באיכות החיים. ההפרעות האלו כוללות בין היתר חרדה, דיכאון, הפרעת דחק פוסט טראומטית והתמכרות לסמים ולאלכוהול.

 

ענת וקסמן על נדודי שינה ומדיטציה טרנסנדנטלית

 

השחקנית והקומיקאית ענת וקסמן, שגילתה את השיטה ומתרגלת כיום מדיטציה טרנסנדנטלית באופן קבוע, סיפרה:

"הגעתי למדיטציה מתוך בעיה להירדם, ובתרגול הראשון של העשר או חמש דקות, תוך דקה נרדמתי. אז הבנתי שהגעתי למקום הנכון, אבל לא ידעתי שיגיעו עוד בונוסים…".