דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

טיפול בדיכאון – אתם לא לבד, איך מתגברים על דיכאון?

כשאנחנו בדיכאון – קל נורא להרגיש שאנחנו לבד בעולם, שלאף אחד לא אכפת מאיתנו וששום דבר אף פעם לא ירגיש טוב יותר. במצב כזה, כל מה שאנחנו רוצים לזה להתכנס בתוך עצמנו, לישון הרבה, להימנע ממפגשים חברתיים ולשקוע בעצבות שלנו.

אולם דווקא כשמבינים שהרבה אנשים סביבנו סובלים מאותה הבעיה, קל יותר לראות אותה באור אחר ואולי אפילו להתחיל לפעול כדי לצבוע את החיים שלנו בגוונים בהירים יותר. אולם השלב הראשון בדרך הזאת היא להבין בדיוק עם מה מתמודדים.

על פי נתוני משרד הבריאות, אחד מכל שישה מבוגרים בישראל (17.6 אחוזים) סבל במהלך חייו מהפרעה של דיכאון או חרדה, כאשר כמעט אחד מכל עשרה בוגרים דיווח כי סבל מההפרעות האלו רק בשנה האחרונה. זה נתון שאמנם עשוי להבהיל, אך גם להרגיע, זאת מפני שהוא מראה לאלה הסובלים מדיכאון, שהם לא לבד במערכה הזאת ושיש המון אנשים סביבם שחווים בדיוק את אותן התחושות – ושחלק לא מבוטל מהם אף מצא דרך להשאיר אותן מאחור.

לזהות את נורות האזהרה – ולכבות אותן

דיכאון מרגיש לסובלים ממנו כמצב מאוד דרמטי ונצחי, כזה שאין שום דבר שיכול להעלים אותו או אפילו להפחית את עוצמתו. אבל למעשה, כיום אחנו יודעים שבהחלט ניתן לשלוט ביעילות בתסמיני הדיכאון, להחליש אותו ובמקרים מסוימים אף להיפטר ממנו לחלוטין. כדי לעשות זאת, חשוב קודם כל להבין האם אנחנו בכלל סובלים מההפרעה הנפוצה הזאת.

בהקשר הזה, חשוב להיות קשובים למה שמתחולל בתוך הגוף והנפש ולשים לב לסימנים כמו  עייפות קיצונית ובעיות שינה, עצבנות בלתי מוסברת, חוסר הנאה מדברים שפעם אהבתם לעשות, ירידה בחשק המיני, אדישות, ירידה בתיאבון או לחילופין אכילה כפייתית.

אם זיהיתם אצלכם אפילו חלק מהתסמינים האלו – בהחלט יש מקום לבקש סיוע כדי לשפר את הבריאות הנפשית. כיום יש שורה ארוכה של כלים שתוכלו להשתמש בהם כדי להרגיש טוב יותר – כאשר אחד הבולטים שבהם הוא תרגול טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית. המדיטציה הזאת לא מהווה כמובן תחליף לייעוץ ולטיפול בדיכאון ע"י גורמי מקצוע – אך מחקרים מראים כי היא בהחלט עשויה לסייע בשיפור המצב – בצורה קלה וללא מאמץ – ולהשיב את שמחת החיים שאולי אבדה או נשחקה לאורך הדרך.

טיפול בדיכאון – מה אומרים המחקרים?

במחקר שנערך ב-2010 באוניברסיטת קליפורניה בקרב נשים שסובלות מדיכאון, נמצא כי לאורך 12 חודשים של תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית, נרשמה ירידה של כ- 50% בממוצע בתסמיני הדיכאון בהשוואה לקבוצת הביקורת.

טיפול בדיכאון בקרב סטודנטים | מדיטציה טרנסנדנטלית

 

במחקר אחר שנערך ב-2019 בקרב סטודנטים שסובלים מפוסט טראומה ותרגלו את השיטה, נצפתה ירידה בדיכאון מתחת לרמה הסימפטומטית תוך 15 יום בלבד. הנתון הזה מדהים עוד יותר כשמשווים אותו לקבוצת הביקורת במחקר, שלא תרגלה את המדיטציה הטרנסנדנטלית, ובקרב חבריה לא נצפה כל שינוי בתסמיני הדיכאון במשך 135 ימי המחקר.

 

ואם זה לא מספיק,טיפול בדיכאון ופוסט טראומה | מדיטציה טרנסנדנטלית גם במחקר שנערך על חיילים אמריקנים שהשתתפו במלחמת וייטנאם וסבלו מדיכאון והלם קרב, נמצא כי תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית הביא תוך שלושה חודשים בלבד, לירידה של 54%  בממוצע בתסמיני הדיכאון זאת לצד הפחתה משמעותית של קשיים נפשיים נוספים כמו חרדה (45 אחוזים), נדודי שינה (60 אחוזים) ותסמינים של פוסט טראומה (50 אחוזים).

הממצאים הללו לא  מפתיעים את מי שמכיר את רזי המדיטציה הטרנסנדנטלית , שנמצאה בשורה של מחקרים נוספים כשיטה שעוזרת להירגע, להשיג שלווה פנימית ולהגביר את רמות האושר. הסיבה לכך היא שהמדיטציה הטרנסנדנטלית,

מאפשרת למוח ולגוף לצלול ללא מאמץ או השתדלות למצב תודעתי עמוק ושליו שנקרא "ערנות נינוחה". במצב הזה, המוח פחות נוקשה, פחות רגיש לגירויים ולמטרדי היומיום ופחות נסחף אחרי כל רגש שלילי שמציף אותו.

סריקות מוח בקרב מתרגלי השיטה אף הראו כי התרגול חסר המאמץ הזה מצליח להשפיע אפילו על האופן שבו האזורים השונים במוח מתקשרים זה עם זה, וגם על הפעילות ההורמונלית בגוף. השינוי העמוק והמשמעותי שמושג בעזרת המדיטציה הטרנסנדנטלית נוצר במידה רבה הודות לשינויים שהיא מחוללת במערכת העצבים באמצעות המנוחה יוצאת הדופן שהיא מעניקה, המאפשרת למערכת העצבים להיפטר ממתחים עמוקים, שהם המקור  להופעת בעיות כמו דיכאון, חרדה ופוסט טראומה. השילוב של סילוק המתחים מחד והגברת האושר הפנימי מאידך, עוזרים בטיפול בדיכאון ויוצרים הקלה משמעותית במצב של דכאון.