דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

הורדת כולסטרול גבוה – הכירו את המלצת הרופאים שאולי תפתיע אתכם

בשונה ממצבים רפואיים אחרים, שבהם היכולת של המטופל להשפיע על מצבו מוגבלת, כשמדברים על הורדת כולסטרול גבוה, כל רופא יודע שלצד התרופות והטיפולים הרפואיים, יש עוד המון דברים שאפשר לעשות בעצמנו כדי לשפר את הבריאות ולמנוע סיבוכים.

כיום, רופאים המתמחים בבריאות הלב ממליצים לכל המטופלים שלהם לא לסמוך רק על התרופות אלא לאחוז את המושכות בידיהם, לקחת אחריות על החיים שלהם ולנקוט בפעולות שיטיבו לא רק עם הנושא הכל-כך חשוב הזה, אלא גם עם היבטים נוספים, רבים וחשובים לא פחות בבריאות הגוף והנפש.

בהקשר הזה, כולם יודעים כמה חשוב לוודא שהתפריט יהיה בריא ומאוזן, שהספורט יהפוך לחלק בלתי נפרד מהשגרה ושהסיגריות והאלכוהול יתפסו מקום הולך וקטן בחיים, ואולי אף יצאו מהם לחלוטין. ויש גם המלצה נוספת שיותר ויותר רופאים נותנים כיום ועשויה להפתיע חלק מהאנשים – תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית. בואו נבין ממה בדיוק נובעת ההמלצה הזאת וכיצד היא יכולה לסייע גם לכם:

חשוב לא פחות, ואולי יותר, משיפור התזונה

בית החולים בלינסון ערך מחקר מעניין במטרה לבדוק את השפעתה של ההרפיה על הורדת כולסטרול אצל אנשים שסבלו מרמות גבוהות של כולסטרול בדם. לשם כך, בחרו החוקרים במדיטציה טרנסנדנטלית, שעל פי מחקרים קודמים, נמצאה כיעילה ביותר מבין טכניקות ההרפיה והמדיטציה בהפחתת מתחים ולחצים. במחקר, שפורסם בכתב העת המדעי 'רפואה', נמצא כי בקרב מתרגלי המדיטציה הטרנסנדנטלית חלה הפחתה משמעותית ברמות הכולסטרול, בעוד שבקבוצת הביקורת לא נרשמו שינויים משמעותיים.

במחקר אחר נבדקו 49 נשים אפרו-אמריקאיות סוכרתיות. הן חולקו באופן אקראי לקבוצת תרגול של טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית או לקבוצת ביקורת שקיבלה הנחיות לשמירה על הבריאות תוך התמקדות בתזונה ובפעילות גופנית. התוצאות בתום 12 חודשים היו חיוביות מאוד: קבוצת המדיטציה הטרנסנדנטלית הראתה ירידה של 20 אחוזים בממוצע בשיעור השומנים בדם (טריגליצרידים) ועלייה של 29 אחוזים בכולסטרול HDL (הכולסטרול 'הטוב') בהשוואה לקבוצת הביקורת.

לחלק מהאנשים זה עשוי להיראות משונה שתרגול מדיטציה משפיע על מדדים שהם פיזיולוגיים במהותם ולכאורה אין קשר בינם לבין המצב הנפשי או התודעתי. עם זאת, דווקא יותר ויותר רופאים מבינים כיום כי הקשר בין בעיות כמו לחץ נפשי וחרדה לבין בריאות הגוף והמדדים הפיזיולוגיים – משמעותי וחזק הרבה יותר משהאמינו בעבר.

הורדת כולסטרול  ב48 עד 66 אחוזים

ד"ר סוזן סטיינבאום על הקשר בין הורדת כולסטרול לבין מדיטציה טרנסנדנטלית

 

ד"ר סוזן סטיינבאום, מנהלת מחלקת בריאות הלב של נשים בבית החולים לינוקס בניו יורק, אמרה בהקשר הזה: "כשאני רושמת למטופל סטטינים להורדת כולסטרול, אני מרוצה כשאני רואה ירידה של 30 אחוזים. אבל כעת אני יודעת שכאשר אני מטפלת גם במתח הנפשי שלו, אני יכולה לקבל שיפור של 48 עד 66 אחוזים באמצעות המדיטציה הטרנסנדנטלית."

 

 

 

ארגון רופאי הלב האמריקאי אף יצא בהצהרה המדעית הבאה, שפורסמה בכתב העת שלהם Hypertenssion האומרת: "…טכניקה המדיטציה הטרנסנדנטלית היא תרגול המדיטציה היחיד שהוכח כמוריד לחץ דם… כל שאר הטכניקות, כולל MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) קיבלו המלצת 'דירוג 3, רמת הוכחה ג' חסרת ראיות' ואינן מומלצות לשימוש להורדת לחץ דם בפרקטיקה הרפואית לעת עתה."

הצהרה זאת אומרת למעשה שטכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית היא טכניקת ניהול המתח והמדיטציה היחידה שרופאים יכולים להמליץ עליה למטופליהם בפרקטיקה הרפואית שלהם להפחתת לחץ דם גבוה. רופאי לב מדגישים, שזו הדרך היעילה ביותר העומדת לרשותם לטיפול במתח, שהוא אחד מגורמי הסיכון העיקריים למחלות לב.

ואם זה לא מספיק, מחקרים הוכיחו כי התרגול הזה עשוי לסייע לא רק בהפחתת כולסטרול, אלא גם בשיפור היבטים נוספים של בריאות הלב וכלי הדם. המדיטציה הטרנסנדנטלית נמצאה לדוגמה יעילה בהפחתת טרשת עורקים, בהורדת לחץ הדם ואפילו באיזון רמות הסוכר בדם.

וזה עוד לפני שבכלל התחלנו לדבר על ההשפעות המיטביות שיש לשיטה על בריאות הנפש. לצד ההשפעה הלא מפתיעה על רמות הלחץ והחרדה – כאשר מתרגלים מדיטציה טרנסנדנטלית באופן קבוע, זה עשוי לסייע גם בבניית ביטחון עצמי, בהעצמת הסיפוק והאושר ואפילו בהגעה להגשמה עצמית ולמימוש הפוטנציאל האמיתי והמלא שגלום בכל אחת ואחד מאיתנו.