דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

דימוי עצמי חיובי: למה הוא כל כך חיוני וכיצד משפרים אותו?

אוסקר וילד אמר פעם ש"לאהוב את עצמך זה רומן שנמשך כל החיים" – אז למה רבים מאיתנו מרגישים שמכל האנשים בעולם – דווקא את עצמם לפעמים כל כך קשה להם לאהוב ולהעריך?

בניסוי מדעי מעניין שנעשה בעבר, נמצא כי כשמבקשים מאנשים לדרג את עצמם בכל מני מדדים כמו ביטחון עצמי, חוש הומור, יכולות חברתיות או כישורים שונים – רובם נוטים לתת לעצמם ציון נמוך בהרבה מזה שנותנים להם אלו שמכירים אותם. זה אומר שבעיות בדימוי העצמי הן ממש לא דבר נדיר, ואם גם אתם חשים שאתם סובלים מהן, אתם ממש לא לבד.

אחת הסיבות לכך היא שהאדם הוא יצור חברתי שניזון ממה שהסביבה חושבת עליו. אנחנו חוששים שלא יאהבו, יקבלו או יעריכו אותנו – ולכן אנחנו מבקרים ושופטים את עצמנו לעיתים בחומרה רבה הרבה יותר מאלו שסביבנו.

דימוי עצמי – להתחבר לעצמנו ולהתעלם מרעשי הרקע

אז אם הדימוי העצמי שלנו נפגע כשאנחנו חושבים על האופן שבו אנו נתפסים בעיני אחרים, הפתרון המתבקש הוא לבחור למקד את תשומת הלב שלנו פנימה לתוכנו ולא החוצה על אחרים.

השגת עוצמה ובטחון פנימיים הם הבסיס לפיתוח הערכה עצמית שאינה תלויה במצבים חיצוניים ובאישורם של הסובבים אותנו. מדיטציה טרנסנדנטלית היא דרך מצוינת לעשות בדיוק את זה – להתחבר לעצמנו בצורה פשוטה, אוטומטית וחסרת מאמץ או התכוונות. שינוי האופן בו אנו מרגישים עם עצמנו באמצעות התנסות ישירה בהווייתנו הפנימית, היא דרך פשוטה יחסית לשנות את האופן שבו אחרים רואים אותנו.

בזמן תרגול המדיטציה הטרנסנדנטלית המודעות שלנו צוללת ומתכנסת פנימה לרמות יותר פנימיות ושלוות של הווייתנו הפנימית, המדיטציה הטרנסנדנטלית לוקחת אותנו מעבר לחוויות היומיום – מעבר לביקורת של אנשים עלינו ושלנו על עצמנו, מעבר למה שאנחנו מצפים מעצמנו או חושבים שאנחנו צריכים להיות, מעבר ללחצים, למתחים ולעייפות.

נוסף על כך, המנוחה העמוקה – פעמיים ביום – המושגת בזמן התרגול של המדיטציה הטרנסנדנטלית עוזרת להפיג חרדות ודכאון ומשפרת את תפקוד המוח. אנו נעשים יותר יצירתיים, שלווים ומאושרים מבפנים וחשיבתנו נעשית יותר ויותר צלולה ובהירה, וכל זה מביא לשינוי טבעי בדימוי העצמי שלנו.

גם המדענים מכירים ביעילות התרגול

גם אם אינכם אנשים רוחניים, גם אם מעולם לא התחברתם לעולמות הללו ואולי אתם אפילו נוטים לפקפק בהם, חשוב לדעת כי מדיטציה היא כבר מזמן חלק מהמיין סטרים ולא רק תרגול רוחני של נזירים בודהיסטים במזרח. זהו כלי שהחשיבות והיעילות שלו לחיים מלאי המתח שלנו הוכחה במחקרים מדעיים, שבוצעו במוסדות האקדמיים החשובים בעולם.

בניית דימוי עצמי חיובי | מדיטציה טרנסנדנטלית

 

למעשה, במחקר שנערך עוד בשנת 1982 ופורסם בכתב העת המדעי הנחשבBRITISH JOURNAL OF PSYCHOLOGY בחנו עד כמה בדיוק המדיטציה הטרנסנדנטלית משפיעה על הדימוי העצמי של המתרגלים אותה. החוקרים חילקו את הנבדקים במחקר לשתי קבוצות – אחת תרגלה מדיטציה טרנסנדנטלית באופן קבוע ואילו השנייה שימשה כקבוצת ביקורת.

הממצאים הראו כי כבר אחרי חודש אחד של תרגול, דיווחו מתרגלי המדיטציה הטרנסנדנטלית על עלייה משמעותית בהערכה העצמית שלהם ושהעצמי 'הנוכחי' שלהם קרוב יותר לעצמי 'האידיאלי' כפי שהם רואים אותו.  בקבוצת הביקורת אגב, נרשמה ירידה בהערכה העצמית.

וזה לא הכול. על המדיטציה הטרנסנדנטלית נערכו לאורך השנים לא פחות מ-600 מחקרים מדעיים ב-250 אוניברסיטאות ומכוני מחקר ברחבי העולם. החוקרים קבעו פעם אחר פעם כי המדיטציה הזאת  משפיעה לטובה על כל תחומי החיים, לרבות לחץ וחרדה, תפקוד המוח, דיכאון, שינה, התמכרות ואפילו בריאות הלב.

 

והחדשות הכי טובות הן שבניגוד למה שאנשים חושבים – השינוי שמאפשרת המדיטציה הטרנסנדנטלית לא מגיע ממאמץ, כפייה או השתדלות כלשהי. זהו כאמור תרגול נטול מאמץ לחלוטין וכל מה שצריך כדי ליהנות מההשפעה שלו זה לבצע אותו פעמיים ביום בישיבה נוחה בכיסא בעיניים עצומות. עם זאת, חשוב ללמוד את השיטה אצל מורה מוסמך כדי שהתרגול שלכם יהיה נכון, מהנה ויעלה. אתכם על הנתיב שתמיד רציתם לצעוד בו ולהתחיל לאהוב ולהעריך את עצמכם כמו שבאמת מגיע לכם.