דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

בלי מלחמות: הדרך הנכונה לטיפול בהתמכרויות מזיקות

בין אם אתם מכורים לאוכל, לאלכוהול, לסמים או אפילו לטלפון הנייד – הבריחה שלנו לחומרים שאנחנו יודעים שמזיקים לנו נשענת ברובם המוחלט של המקרים על מנגנונים רגשיים עמוקים שאנחנו לא תמיד אפילו מודעים לקיומם.

לדוגמה, אנשים שסובלים מלחץ נפשי מתמשך, מעבירים שעות רבות בכל יום באי נוחות ובאי שקט. במצב כזה, כשיש להם את ההזדמנות להיעזר במשהו ש"יכבה את המוח" לכמה שעות, ינתק אותם מהרגשות הקשים האלו ויאפשר להם ליהנות מהרגע – אפשר בהחלט להבין למה הם יבחרו בכך בלי להתלבט יותר מדי ובלי לחשוב על ההשלכות ארוכות הטווח של ההחלטה הזאת.

זו הסיבה שהתמכרויות הן דבר שכל כך קשה להשתחרר ממנו. טיעונים הגיוניים לא יסייעו כשמטפלים ברגשות ובקשיים שנשענים על צרכים רגשיים. במקום זאת, יש להביט על עצמנו בהרבה חמלה, ללא שיפוטיות, ולאתר דרכים שבאמת יעזרו. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות החלפה של ההתמכרות בהרגלים אחרים – שבאמת מועילים לנו וישפרו את ההתמודדות עם סטרס בצורה טבעית ובריאה יותר.

מעגל שמזין את עצמו

בארצות הברית, שבה ההתמכרות למשככי כאבים הפכה בעשורים האחרונים למגפה לכל דבר, עשרות אלפי אנשים מתים בכל שנה כתוצאה מהתלות ההרסנית הזאת. לכן, במדינה מתייחסים לכך כמו שמתייחסים לכל מגפה – ומשקיעים מיליארדי דולרים בשנה כדי להיאבק בה.

הבעיה היא שבמלחמות, כפי שאנחנו בישראל יודעים מצוין, אין מנצחים, רק מפסידים, שסוחבים על עצמם טראומות, צלקות וכאב לב. במקום להילחם, מבינים כיום יותר ויותר מומחים, כדאי לאמץ שיטות שיעזרו "לחווט מחדש" את המוח – עם כמה שפחות מאמץ.

כפי שכבר הבנו, בבסיס של הרבה התמכרויות עומד לחץ נפשי, אשר יכול להוביל בין היתר גם לחרדה, דיכאון, בעיות שינה, בעיות אכילה והפרעות קשב וריכוז. סמים, אוכל לא בריא, אלכוהול וחומרים ממכרים אחרים, מספקים כאמור 'בריחה זמנית' מהרגשות האלו, שלא רק שלא מסייעת, אלא פוגעת בנו והורסת את הבריאות הגופנית והנפשית בטווח הארוך.

כיום ידוע שאחת הדרכים היעילות להתגבר על סטרס היא מדיטציה, אשר אינספור מחקרים מהשנים האחרונות הוכיחו עד כמה גדולה ההשפעה שלה על המוח, הגוף והמצב המנטלי. עם זאת, אם רוצים באמת להרגיש בשינוי, חשוב גם לבחור בסוג המדיטציה שמתאים לכם מבין המגוון הרחב של הטכניקות שקיימות כיום.

לשחרר, לשחרר, לשחרר

יתרון מרכזי של המדיטציה הטרנסנדנטלית בהקשר הזה טמון במידה רבה בפשטות שלה. בעבר האמינו שמדיטציה חייבת להיות כרוכה בכפייה של תהליכי חשיבה ובניסיון לשלוט על ההכרה והתודעה. זהו דבר שלא הרבה אנשים יכולים לעמוד בו, בטח אלה שניסו להיאבק בהתמכרויות וטרם הצליחו.

בבסיס המדיטציה הזאת עומדת הבנה כי דווקא כשלא נלחמים בעצמנו ולא מנסים לנווט את המוח, אלא פשוט נותנים לו לפעול כפי שהוא יודע – הוא בעצמו צולל לרמות עמוקות יותר של מודעות ומבצע בעצמו תהליכי ריפוי והחלמה.

ד"ר נורמן רוזנטל, מומחה לפסיכיאטריה מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ג'ורג'טאון, סיפר בכנס שנערך בארצות הברית למלחמה בסמים כי הוא ממליץ על מדיטציה טרנסנדנטלית כמעט לכל המטופלים שלו. לדבריו:

ד"ר נורמן רוזנטל על טיפול בהתמכרויות ומדיטציה טרנסנדנטלית

"במשך שנים רשמתי תרופות פסיכו-אקטיביות (לטיפול בהתמכרויות) ואני עדיין עושה את זה כשיש צורך, אבל עם השנים, למדתי גם מה התרופות לא יכולות לעשות(…) אנחנו באמת צריכים להבין ששיטות כמו מדיטציה טרנסנדנטלית יכולות לעזור לאנשים להפחית את התלות בחומרים ממכרים, ללא תופעות הלוואי של התרופות, ותוך הרחבה של המודעות, האינטליגנציה והתפקוד המוחי".

 

סריקות מוח לאנשים שמתרגלים מדיטציה טרנסנדנטלית אף הראו כי התרגול סייע לחזק קשרים נוירולוגיים במוח בצורה שבין היתר מחזקת את השליטה העצמית ומשפרת את ההתמודדות עם לחץ, שכאמור שזורים זה בזה. במחקרים בנושא נמצא כי זו בהחלט שיטה נהדרת להתגברות,

על התמכרויות לסמים ולאלכוהול. ואחד היתרונות המשמעותיים של השיטה

הוא שבאמת כל אחד יכול ללמוד ולתרגל אותה –מילדים בני 4 ועד למנכ"לים העסוקים במשק. כל מה שצריך זה להקדיש לכך 20 דקות, פעמיים ביום, לאחר שלומדים את הטכניקה בקורס קצר. הלימוד, נדגיש, אינו מצריך ידע קודם, הכנה כלשהי או אפילו היכרות עם עולם המדיטציה.