דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

חוות דעת של פרופ' מולי להד על טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית

פרופ' מולי להד
פסיכולוג רפואי מומחה –מדריך מ.ר. 1768
פסיכולוג חינוכי מומחה
מומחה ומדריך לטיפול בפסיכוטראומה
(PE , CBT, CBT FAR SEE, טיפול ממוקד)
מטפל ומדריך בטיפול ביצירה והבעה
החלוצים 6 ראש פינה 12000

10-08-19

לכל מאן דבעי
הנדון: המלצתי בנוגע לאפקטיביות של מדיטציה טרנסנדנטלית במצבי דחק
והשפעתה על סימפטומים של PTSD

בהמשך לפניית האגודה הישראלית למדיטציה טרנסנדנטלית, קראתי שוב את הגוף המחקרי העצום, אותו אני מכיר מזה שנים רבות, על האפקט המיטיב המחלים ואף משרת את חוסנם של מתרגלי ה TM בתחומים פסיכוביולוגיים ועל מדדים פיזיולוגים כגון :לחץ דם, רמת סוכר, רמת סטרס ועוד.

על השפעתה המיטיבה של תרגולת של TM על הסובלים מ-PTSD קראתי לפני מספר שנים עת הייתי חבר בוועדה מטעם משרד הבריאות בנושא כלים אלטרנטיביים לטיפול ב-PTSD.

אולם, אחרי שקראתי בעיון את הגוף המחקרי העצום שנצבר מאז 2011 הכולל השוואה בין PE ל-TM , בין מיינדפולנס ל-TM ובעיקר מחקרי ה- meta analysis של האפקט של TM , עלי להודות שהשתכנעתי מעבר לכל ספק שלימוד השיטה והתמדה בתרגולה מהווים מרכיב מרכזי בהחלמה מסימפטומים של PTSD, ויותר מכך מהווים כלי לחיזוק המיטביות [wellbeing] של האנשים שסובלים מסימפטומים של PTSD, בהינתן שהמשך התרגול של TM מלווה את האדם בחיי היומיום הרבה אחרי שהטיפול הפסיכולוגי בטראומה / חרדה או דחק הסתיים . למעשה אם האדם מאמץ לעצמו את השיטה זו הופכת לכלי לכל חייו.

כתמיד , האתגר המרכזי הוא ההתמדה והתרגול אם כי כמו בכל מיומנות פסיכופיזיולוגית פעם שלמדת אותה, אימון קצר יכול להשיב את המיומנות. אני מודע גם לזמינות של מורי ה-TM לתמוך במתרגלים אישית וקבוצתית ולהוות נדבך נוסף בשמירה על "הכושר לתרגל".

בנימה אישית , עלי להודות כי מאז למדתי את השיטה ב-1972 המיומנות וההשפעה שלה על היומיום שלי, כמי שעובד כבר 40 שנה עם תחום הטראומה, ובעצמי עברתי אירועים טראומטיים נוראים, נטמעה בי, והיא אחד הנדבכים הזמינים והמשמעותיים שמסייעים לי להמשיך לפעול במרחב הסבל עם חמלה והפחית את עוצמת הסבל הנטמע במטפלים, המוכר כ"תשישות חמלה".

אישית , אינני שייך לארגון או לקבוצה של TM , כי אני מאלו שעבודה אישית היא מוקד בתרגול שלי את המייטיביות שלי .

אני ממליץ בכל לב למרכזי החוסן בדרום, ובתקווה שיפתח מרכז חוסן גם בצפון, לאמץ את התרגול של TM שלמידתו כה פשוטה וקלה. TM היא עוד שיטה להתמודדות עם החיים ועם מצוקות , ואני
לפחות השתכנעתי מגוף המחקר המרשים מהג'ורנלים בהם פורסמו הממצאים , שיש לשיטה אפקט טיפולי מוכח ומועיל.

לבסוף עלי לסייג את המלצתי באמירה ברורה כי זו אינה השיטה ב"הא הידיעה". היא איננה שוללת שיטות מוכחות אחרות, ולהיפך יכולה להצטרף ולסייע בהטבת מצבם של מי שאובחנו כסובלים מהפרעת דחק / PTSD, ובמקרים מסוימים להיות שיטה נוספת לבחינה עם מטופלים שגישות אחרות לא עזרו להם דיין.

בברכה,

חוות דעת של פרופ' מולי להד על טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית | מדיטציה טרנסנדנטלית

פרופ' מולי להד
פרופ' מן המניין לפסיכולוגיה
נשיא מייסד של מרכז משאבים – קריית שמונה

להורדת המסמך בפורמט PDF לחצו כאן