דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)

המפתח להעלאת ביטחון עצמי: להתחבר לעוצמה הפנימית שבתוכנו

האם ביטחון עצמי הוא תכונה מולדת או נרכשת? זהו ויכוח שמתקיים כבר שנים רבות – ונראה כי לא ניתן לספק לשאלה הזאת תשובה חד משמעית. ברור שחלק מהאנשים הם כריזמטיים מלידה – הם טובים בלסחוף אחריהם אנשים, מדברים מצוין, יודעים מה הם רוצים להשיג ואיך לעשות זאת.

אבל גם מי שלא קיבלו את היתרונות המולדים הללו – ממש לא מוכרחים להשלים עם העובדה הזאת. כיום, גדולי המומחים מאמינים שביטחון עצמי בהחלט ניתן לפתח לאורך זמן – ועל מנת לעשות זאת, חשוב להבין מה זה בדיוק ביטחון עצמי ומה מסתתר מאחוריו.

למעשה, רבים חושבים שהם סובלים מביטחון עצמי ירוד – כאשר המצב הוא הרבה יותר מורכב ומושפע משורה ארוכה של מטענים רגשיים שהם סוחבים – בלי שיהיו מודעים לכך כלל. ביטחון עצמי ירוד מושפע לא פעם מחרדה, מלחץ נפשי, מהאופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו, מהציפייה של הסביבה מאתנו ויותר מכל – מהציפיות שלנו מעצמנו.

המציאות בשטח מראה שהאנשים שבאמת נהנים מביטחון עצמי גבוה הם אלו שלא מייחסים חשיבות רבה מדי למה שאחרים חושבים עליהם, כמו גם לחרדות ולפחדים שלהם עצמם.

מדיטציה טרנסנדנטלית: כשהספינה יציבה, הגלים כבר לא מאיימים עליה

אנשים שמגדירים את עצמם חסרי ביטחון עצמי, לעיתים מרגישים כאילו הם שטים בלב ים סוער על רפסודה רעועה – כאשר כל ביקורת מהסביבה או כישלון – מטלטלים אותם בצורה שמאיימת להטביע אותם. הכוח האדיר של המדיטציה הטרנסנדנטלית בהקשר הזה טמון בעובדה שהיא יכולה לעזור לנו להפוך את הרפסודה הזאת לספינה יציבה,  שכבר לא תחווה את הטלטלות הללו אחרי כל מילה שאינה במקום או סיטואציה חברתית מביכה.

המדיטציה הטרנסנדנטלית משיגה זאת דרך שינויים שהיא מחוללת במערכת העצבים המרכזית באמצעות המנוחה יוצאת הדופן שהיא מעניקה לגוף בזמן התרגול – היא מפיגה את הסטרס והטראומות שנמצאים בבסיס חוסר הביטחון שלנו ומסייעת לנו לבנות יותר חוסן פנימי. כך, כשמערכת העצבים פחות רגישה,  קשה יותר להוציא אותנו מאיזון. בדרך זו, ניתן להשיג ביטחון עצמי גבוה יותר שלא תלוי בשום גורם חיצוני  – בין אם זה בחיזוקים חיצוניים, מחמאות או עלבונות.

ואם כל זה נראה לכם כמו דבר שמצריך שנים של עבודה קשה – דווקא ההיפך הוא הנכון. כל החיים מלמדים אותנו שככל שנתאמץ יותר – נשיג יותר, אך כאשר אנחנו מבקשים להשפיע על המוח שלנו – הדרך היעילה לעשות זאת היא דווקא נטולת כל מאמץ.

ביטחון עצמי: תהליך שנבנה כבר בילדות

כולנו יודעים שאם ננסה בכל כוחנו לא לדמיין חייזר ירוק רוקד בלט, זה בדיוק מה שהמוח שלנו ידמיין ללא הפסקה. וככל שנילחם בכך יותר, כך הדמיון הזה ילך ויתעצם. המדיטציה טרנסנדנטלית היא טכניקה שבזמן התרגול איננו מדמיינים, נלחמים או כופים שום דבר. היא מביאה למצב תודעתי של "ערנות נינוחה" – כלומר מצב שבו החשיבה ערנית וחדה בעוד שהגוף חווה  שלווה ורוגע עמוקים  (אפילו יותר מאשר בשנת הלילה) – מין בהירות שאינה כרוכה בשום סוג של כפייה או מאמץ. זה תהליך שקורה מעצמו ומאפשר למוח לעבור למצב תודעתי עמוק שמאפשר ריפוי, החלמה ושחרור מהרגשות שמכבידים עליו והופכים את החיים שלנו לקשים ומורכבים יותר.

במחקר מעניין שנערך דווקא בקרב ילדים בבית ספר יסודי, נמצא כי אלו שלמדו לתרגל מדיטציה טרנסנדנטלית ועשו זאת באופן קבוע, דיווחו בסוף תקופת המחקר כי הם מרגישים בטוחים יותר בעצמם ומאושרים יותר. אותם ילדים גם דיווחו על שינה טובה יותר והפחתה משמעותית של חרדה בהשוואה לקבוצת הביקורת.

מדיטציה טרנסנדנטלית והשפעותיה על ביטחון עצמי

 

 

במחקר מעניין אחר, שעשה בדיקה סטטיסטית (מטא אנליזה) של 78 מחקרים על השפעתן של טכניקות מדיטציה שונות, על חרדה, רגשות שליליים, נוירוטיות, תפישה, דימוי עצמי ומימוש עצמי, נמצא שהשפעתה החיובית של המדיטציה הטרנסנדנטלית על המדדים הללו הייתה באופן משמעותי חזקה יותר ממדיטציית מיינדפולנס ומכל שאר המדיטציות שנבדקו.

 

 

 

המחקרים האלו מצטרפים לשורה של עדויות אחרות שמוכיחות כי אנשים שמצליחים לעמוד בהתחייבות הזאת לעצמם ולתרגל מדיטציה טרנסנדנטלית פעמיים ביום, במשך 20 דקות, יכולים ליהנות לא רק משיפור הביטחון העצמי, אלא גם לשפר את האופן שבו הם מתמודדים עם רגשות שליליים אחרים וליהנות מאושר יציב ומשמעותי – אושר שלא תלוי בשום גורם חיצוני.